"Çoğumuz kendi korkularımız ya da başkalarının şartlandırmalarıyla kendimizi düşük beklentilerin olduğu bir dünyaya hapsederiz. (sf.217)"
Kitaptan bir alıntı ile yazıma başlamak istedim. Daha doğrusu kaybolduğum satırlar arasında zihnime en fazla soru sorduran alıntılardan birisi ile başlamak istedim. Şu sıra eğitim içerikli ve dünyadaki eğitimin sorgulanması ile ilgili çok fazla kitap okuyorum. Kovid-19 hayatımızı bu kadar ele geçirmişken bizden sonraki kuşaklar ve aslında kovid sonrası dünyadaki eğitimin geleceği merak konusu. Sizce de öyle değil mi? Klasik eğitim anlayışımız aynı kalabilir mi? Aynı kalmaya zaman izin verebilir mi; sanmıyorum. Zaman; hayatın en büyük sırdaşı ve attığı her adımda hayatın değişim dinamizmini etkileyen en önemli bir bilge unsur. Fakat insanoğlunun neredeyse yüz yıldan fazla aynı soruları sormasına ve bir cevap dehlizinde kulaç atmasına rağmen yine de temel sorulara işaret etmekten kendini kurtaramamış. Eğitim nedir ve iyi bir eğitim nasıl olmalıdır?
Kitabın yazarı; John Taylor Gatto otuz senelik öğretmenlik hayatında çeşitli okullarda; belirtmeliyim ki refah düzeyi birbirinden farklı olan bölgelerde çalışmış hatta Amerika'da yılın öğretmeni ödülü almış. Eğitim camiasındaki bunca yılın ardından eğitime oldukça farklı bir açıdan; muhalif olarak yaklaşmış. Eğitime muhalif olunur mu demeyin; bu kitapta okuyucuya sunulan düşüncelerin nedenleri ve sonuçları çerçevesinde aslında matematiğin istatistik sonuçlarına da yer verilmiş. Kitabı okurken hayretler içerisinde kalacağınız satırlar bir kenara bence bu kadar da sert bir bakış açısı olmamalıydı düşüncesine kapılacaksınız. Aslında Gatto'nun hedefi okuyucuları, kitleleri düşünmeye ve sorgulamaya yöneltmek. Hayatımıza giren zorunlu eğitim ile insanların çocukluk süreçlerinin uzatılarak yetişkinliğin ertelendiğini ve bu durumun özellikle yapıldığını belirtiyor. Gerçek hayattan kahramanların hikayesi ile bu düşüncesini pekiştiriyor. Gatto'ya göre eğitimli insan iyi bir okuldan (üniversiteden) mezun olmuş insan değil bu yeterliliklere sahip olan insan. John Kanzius örneğini veriyor. "John Kanzius, kanserli tümörlere karşı yeni bir alet icat edebilmiştir çünkü o, kanser araştırmalarında uzman olmadığı hatta bir üniversite bitirmediği için, farklı bakış açılarını bir araya getirmeyi ve konuya o şekilde bakmayı başarabilmiştir.(sf.265)"
Gerçek bir eğitimin aynı tip ve aynı düşüncede insanlar yetiştirmek yerine kendini bilen, özelliklerini tanıyan ve aslında hayatında yetkin kararlar verebilen bireyler yetiştirilmesine imkan sağlaması gerektiğini savunmakta. Derslerin belirli saati ve teneffüslerle bitti komutu verilircesine evlere dağılıp gerçek problemleri tartışmayı engelleyici durumların olmasından bahsederken ertesi güne müfredattaki ilerlemeyi sağlamak adına edinilen bilgilerin unutulmasına vurgu yapıyor.
Gatto'nun bu düşüncesine katılıyorum. Eğitim hayatımızda edinilen bilgilerin uygulanabilirliği olmadığı sürece daha doğrusu teorik kısmında takılı kaldığımız sürece unutacağız. Hayata geçirilmeyen, dün veya yarın değil bu günde işimize yaramayan eğitim körelmeye mahkum olacaktır. Yazarın dört yaşındaki çocuğu annesinin evi bulabilir misin sorusu üzerine; bırakıp evi bulmasını beklemek gibi gerçek yaşamdan verdiği kesitler bilmiyorum ama benim için çok fazla. Benjamin Franklin'in hayatından kesitlere yer verilmesi henüz 18 yaşında dünyayı dolaştığı teknesini New York limanına demirleyen Tania Aebi gibi gerçek yaşam hikayeleri beni de bazı noktalarda hayrete düşürse de temeldeki anlamın şu şekilde olduğunu düşünüyorum;
Eğitim bir sonuçtur; birçok alanın paylaşımında şimdiden gelecek uzanan geçmişin köprüsüdür. Eğitim; kendini tek bir konu tek sınırlamaz; sosyoloji, tarih ve medeniyet kuramı iç içedir. Hayatla konunun bağı kurulmalıdır. Hayatın her alanında dört duvara bağlı olmaksızın her anda eğitim gerçekleştirilebilir. Eğitim şimdi de faydasını göstermelidir. Ertelenen umutlar, yetenekler, mucitlikler üniversite ve sonrasına ötelenmemelidir. Sorunlara çözümler üretebilmek için düşünen, kavramlar arası bağlar kurabilen, yaşamdaki yetkinliği kavramış bir çocuk gerçek başarının adımlarını ikişer, üçer hatta beşer beşer atabilecekken neden tek tek atsın hatta adım atmakta tereddüt yaşasın?
"Fabrika usulü eğitim, yirminci yüzyılın başında bizim tarihten gelen özgürlükçü eğitim anlayışımızın yerini aldı. Amaç çok farklı yönlere doğru gitme eğiliminde olan bireyselleşmiş hayat modelinin tek tip hale getirilmesiydi. Çünkü özgürlükçü eğitim gibi bir hammaddeden yönetimle ilgili kullanışlı bir ütopya üretilemezdi, özgürlük hiçbir şekilde yönetimsel etkinliği daha da artıracak bir rol oynayamazdı.(sf.250)"
"Küçük bir yelkenliyi tek başına kullanmayı öğrenmeye çalışan kişi, rüzgara karşı belirlenmiş hedefe doğru dümdüz ilerlerken kaçınılmaz olarak sağa ve sola ciddi yalpa vuracaktır. Fakat pratik yapa yapa başlangıçtaki acemi hataları düzelecektir çünkü geribildirimler denizci adayının reaksiyon ve muhakemesine yön vererek onu eğitecektir.(sf.152)"
Bence okunması gereken ilginç belki biraz sert ancak temelde teorik bilgiye hapsolan çocuklarımızın özgün, hayatının hikayesini yazmaktan korkmayan ve bu konuda adım atan, sorunlara çözüm üretmek için ötesini değil şimdi de çabalayan bireyler olarak yaşamda var olması gerektiğini vurgulayan bir kitap. Okul öğretimi ve eğitimi kesin bir şekilde ayırmış, eğitime daha doğrusu gerçek bir eğitim nasıl olması gerektiğine dair fikirlerini savunmuş okuyucuları da bu konuda düşünmeye sevk etmiş zorunlu okul öğretiminin ise bireyleri tekdüzeleştirdiğini belirtmiş yazar.
Şimdilik yorumlarım bu kadar. Sizlerin de yorumlarınızı beklerim...
Best wishes from Russia! It's an interesting book.
YanıtlaSilEducation is the seed of freedom and knowledge.
YanıtlaSilGreetings from Spain
Thanks for your comment:)
SilThank you for your review. I haven't read the book. It seems to be very interesting and deep.
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilGreat book...thanks for sharing :-)
YanıtlaSilBeauty and Fashion/Rampdiary/Glamansion
Thanks for your comment:)
SilSounds like an interesting book to read. There is so many kinds of war going on in the world today and one is this covid-19 war that we are all involved in.
YanıtlaSilThank you so much for your comment:)
SilGracias por este post. Un saludo,
YanıtlaSilTeşekkür ederim yorumunuz için..
SilDecisamente una lettura impegnativa quella che stai affrontando ma ritengo che sia molto interessante e soprattutto importante.
YanıtlaSilL'istruzione dovrebbe essere la base di ogni vita.
Di fatto si impara qualcosa di nuovo tutti i giorni e non dovremmo mai smettere di imparare.
Imparare ci permette di avere una mente aperta e pronta al cambiamento.
Cok teşekkür ederim yorumunuz için:)
Sil¡¡Hola!! Un libro muy interesante. Los libros, por sí solos, ya son cultura y ayudan a educar y a ser libres de pensamiento. Saludos.
YanıtlaSilTeşekkür ederim yorumunuz için:)
SilGreat thought about education in this book. I believe formal and informal educations will support each other.
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilInteresting book, thanks for sharing
YanıtlaSilThanks for your comment...
SilCiekawa recenzja. Nie znam tej książki.
YanıtlaSilTeşekkür ederim yorumunuz için...
SilWow. This sounds so interesting. I just love the quote that you shared at the beginning. It was fascinating to hear your thoughts on education. I think you are very right and love that you said "education is an outcome." How profound!
YanıtlaSilthe creation of beauty is art.
Thanks for your comment:)
SilHello!! I didn't know the book but it sounds interesting. Thanks for sharing.
YanıtlaSilBlessings!!
there are bad and good sides in any methods or system.... I think.
YanıtlaSilby the way.... your review is great.
Thank you so much for your comment:)
SilI didn't know this book. Thanks for your recomendation.
YanıtlaSilKisses
Acho que a Educação doméstica é a coisa mais importante para se deixar para nossos descendentes.
YanıtlaSilBeijo,
Teşekkür ediyorum yorumun için Liliane:)
SilThanks for sharing this blog. xoxo Vogue jewellery online . You are Stunning Women
YanıtlaSilThanks for your comment :)
Siloooo saol yaa önemli bi kitaba benziyo, teşekkürler :)
YanıtlaSilEtkileyici bir kitap, sayfalarında not aldım ama oldukça sert düşünceleri de var yazarın:)
SilA interesting book!
YanıtlaSilxoxo
marisasclosetblog.com
Thanks for your comment:)
Sillooks like a good book
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilQuesto libro mi sembra davvero molto interessante...fa riflettere, grazie per avercelo fatto conoscere!
YanıtlaSilThat sounds very interesting!!
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilIt seems to be a very interesting book.
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilThank you very much for the wonderful post!
YanıtlaSilThanks for your comment:)
Silİyi eğitilmiş çocuklarla her şey yapılabilir diye bir şey okumuştum ben de. Eğiten o kişilerle dünyayı en güzel haline getirebileceği gibi berbat bir hale de getirebilir. Bu yüzden kitabın vermek istediği şeylerin doğru olduğunu düşünüyorum. Listeme ekledim okumam gerektiğini hissediyorum. Teşekkürler bu güzel yorum için :)
YanıtlaSilTeşekkür ederim yorumunuz için:)
SilÇok teşekkür ederim yorumunuz için:)
YanıtlaSillooks interesting:)
YanıtlaSilVery nice
YanıtlaSilGreat post
YanıtlaSilThanks for your comment...
SilInteresting. Young people must learn critical thinking and have an appreciation for creativity.
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilInteresting to read such view points! Would be a nice read.
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilCovid 19 dan sonra birçok şey gibi eğitim de değişmiş olacak ve eskisi gibi olmayacak bence.
YanıtlaSilTek tip benzer çocuklar yetiştirmek insan tabiatına aykırı zaten..
Kitap güzel ve verimli bir kitaba benziyor,tanıtım için teşekkürler canım :)
Cok teşekkür ederim yorumunuz için:)
SilI've never heard of his work before. Thanks for the heads up!
YanıtlaSilThanks for your comment...
SilThis book sounds like it gives the reader a lot to think about.
YanıtlaSilThanks for your visiting my Blog:)
SilThat book seems great, and I also agree with Gotto!
YanıtlaSilI will reserve it on the library!!
akiko
https://kimonosnack.blogspot.com
Thank you so much for your comment:)
SilDas klingt sehr spannend und lesenswert!
YanıtlaSilTeşekkür ederim yorumunuz için...
SilIt'a very interesting book and point of view.
YanıtlaSilThanks for your comment:)
SilA educação, dá-nos ferramentas para pensarmos por nós mesmos, sem irmos atrás do que nos dizem para fazer, sem nos questionarmos porquê... a educação, permite-nos averiguar sobre os nossos direitos em muitas áreas, que nem adivinharíamos ter, de outra forma... permitindo-nos questionar tudo o que achamos mal, na nossa sociedade... e talvez por isso, ela não seja desejável, em países de cunho mais ditatorial.
YanıtlaSilAs pessoas que não se sabem defender, usando a sua educação, para tal, são facilmente manipuladas, de muitas formas... crenças religiosas, hábitos culturais, imposições governamentais... e as pessoas obedecem sem questionar...
A educação ensina-nos a pensar... mas sobretudo a questionar tudo o que nos queiram impor... não devemos ser insubordinados... mas devemos saber procurar o que é melhor para nós, e fazer do mundo um lugar bem melhor para todos, e isso só a educação proporciona!
Parece-me ser um excelente livro que abre os horizontes, sobre o tema... e educação, também é isso... é ficarmos com uma visão do mundo mais ampla... do que nos é mostrado, ou do que conseguimos ver, no momento... e pensando sempre, também que o nosso ponto de vista não é único, absoluto, nem melhor... é a dúvida, sobre tudo, que nos traz novos conhecimentos...
Beijinhos! Feliz domingo!
Ana